بیوگرافی محترم مفتی سید انوارالحق حبیبی رییس پوهنتون جوزجان

 

 

 

 

 

 

مفتی سید انوارالحق فرزند سید سرور به تاریخ  ۱۳۷۶- ه ش در قریه گردن ولسوالی قوشتپه ولایت جوزجان در یک خانواده متدین، دین دوست و مجاهد پرور دیده به جهان گشود. مفتی سید انوارالحق حبیبی دروس ابتدایی خویش را از نزد امام مسجد خود آغاز نمود، وی دروس دینی را در دارالعلوم جلالی قریه گردن و علوم عصری را در  لیسه امیرعلی شیرنوائی فرا گرفت.

بعد از تکمیل تعلیمات ابتدایی در دارالعلوم متذکره، بخاطر فراگرفتن علوم دینی و افزایش استعداد های علمی خویش به خارج از کشور عازم پاکستان شد، به تحصیل دانش و علوم دینی در مدارس شهر پشاور پاکستان ادامه داد، بعد از سپری نمودن دوسال در پاکستان دوباره به وطن خویش عودت نموده برای وسعت و ارتقای تحصیل خویش به ولایات مختلف کشور از جمله: جوزجان ، کندز ، سمنگان، بغلان و سائر ولایات در داخل کشور سفر نموده به کسب تحصیل خویش ادامه داد.

مفتی سید انوارالحق در جریان فراگیری درس و تعلیم در مدرسه بنابر مشاهده نمودن ظلم و استبداد و با جوش آمدن جزبه ایمانی و وجدانی خویش بخاطر دفاع از وطن، و ناموس ملت، و مظلومین در مقابل اشغالگران خارجی با سرکردگی آمریکای سفاک و جنایت کار تاریخ بشریت ، و نوکران داخلی اش کمر همت بسته با چند تن از یاران و استاد مشفق خود (که شخصیت فرهیخته و عالم کم نظیر، دانشمند ممتاز ابر مرد تاریخ شهید مولوی صاحب عبدالقدوس عطائی (تقبل الله شهادته) بود) در صف جهاد فی سبیل الله به جمع مجاهدین و مردان راستین پیوست.

مفتی سید انوارالحق در دوران جهاد و مبارزه خود با استفاده از وقت دروس و تحصیلات خویش را نیز ادامه دادند. بلاخره بنابر گذشت سال های سال گاهی به سنگر، و گاهی به مدرسه بار دوم به خارج از کشور عازم به شهر کوئته پاکستان گردید و در آنجا در دارالعلوم جامعه مفتاح العلوم نزد عالم شهیر، خادم الاسلام والشریعة، استاذالعلماء شیخ الحدیث و القرآن حضرت مولانا شیخ صاحب عبدالباقی دامت برکاته العالیه کسب فیض نموده به تحصیل خویش نقطه پایان گذاشت و دستار فضیلت و تاج عزت را در سال ۱۴۴۰ ه ق با فضل و احسان الهی بر سر نهاد.

بعد از کسب علوم شرعی و عصری، ایشان به مردم شریف و نجیب قریه آبائی خود (قریه گردن) خصوصا برای طلاب مدرسه تقدیم گردید.

مفتی سید انوارالحق حبیبی بعد از اختتام دروس خویش، در دارالعلوم جلالی که (بنابر تحولات انقلابی و ویرانه گی معنوی را با خود داشت) به همکاری مردم متدین و محاسن سفیدان مخلص و علمای دلسوز قریه با مدیریت خادم دین ملت، مجاهد نستوه، مرد بردبار و شخصیت روشن فکر (شهید مظلوم) مولوی صاحب صنعت الله (رسالت) تقبل الله شهادته  دوباره فعال گردیده بود، به حیث استاد و مهتمم دارالعلوم متذکره به مدت دو سال تدریس و ایفای وظیفه نمود.

بعداً بنابر هدایت رهبری امارت اسلامی افغانستان از هر ولایت کشور، دو تن از علمای مدرس بخاطر تخصص افتا و قضاء که من جمله مفتی حبیبی نیز شامل آنها بود، برای بار سوم عازم کشور پاکستان گردید و بعداز سپری نمودن چند مدتی دروس تخصصی خویش در جامعه سیدنا ابراهیم نخعی رحمه الله که واقع  شهر کوئته پاکستان به پایه اکمال رسانید و در این زمان نعمت غیرمترقبه ی (نظام اسلامی) که هیچ شخصی  تصور اش را نمیکرد با نصرت الهی ختم اشغال و فتوحات سرتاسری افغانستان به وقوع پیوست، که خوشبختانه با فتوحات پر فیض بر اساس هدایت رهبری امارت اسلامی افغانستان جامعه متذکره به شهر قندهار افغانستان انتقال یافت. سرانجام دروس سال اول خود را در آنجا به اختتام رسانید؛ بعداً بنابر مشکلات خوانواده گی  و دوری راه مواصلتی از جامعه فوق الذکر به جامعه سیدنا عبدالله بن مسعود رضی الله عنه واقع در پوهنتون کابل تبدیلی أخذ نموده دروس سال دوم تخصص افتا و قضاء را در سال ۱۴۴۴ ه ق در نتیجه امتحانات با حائز مقام اول در سطح کشور به پایه اکمال رسانید.

ایشان به زبان های ملی: همچون اوزبیکی، دری و پشتو، و زبان های اردو و عربی نیز بلدیت کامل دارند.

در حال حاضر، مفتی سید انوارالحق حبیبی بنابر پیشنهاد مقامات امارت اسلامی افغانستان و هدایت امیرالمؤمنین حفظه الله در بست ریاست پوهنتون دولتی ولایت جوزجان به حیث مسئول وخادم ملت متدین و غیور این ولاء مشغول خدمت میباشد.وفقه الله تعالی