بیوگرافی محترم داکتر عتیق الله نبی زاده معاون مالی و اداری پوهنتون جوزجان

داکر گل خان

محترم داکتر گل­ خان مشهور به داکتر عتیق­ الله نبی­ زاده در سال ۱۳۷۳ هـ . ش در قریه­ ی حیدرآباد ولسوالی فیض­ آباد ولایت جوزجان و در یک خانواده­ ی متدین، دین­ دوست و مجاهد ­پرور، دیده به جهان گشود. ایشان در سال ۱۳۸۰ هـ . ش دروس ابتدایی علوم دینی خویش را نزد امام مسجد قریه­ ی آبایی­ شان، آغاز و در ادامه، دروس علوم عصری را در مکتب متوسطه­ ی قریه­ ی حیدرآباد فرا گرفته و بعد از اتمام دوره­ ی تعلیمات ابتدایی از مکتب فوق­ الذکر به لیسه­ ی شاه سلیم بابا، تبدیل گردیده و تعلیمات خود را بر علاوه­ ی پیشبرد دروس دینی، در بخش لیسه نیز تکمیل نمود.

محترم داکتر عتیق ­الله نبی­ زاده ، بنابر علاقه­ مندی که در بخش طبابت داشت؛ بعد از ختم دوره­ ی لیسه، جهت فراگیری تحصیلات عالی، در امتحان کانکور اشتراک نموده به رشته ­ی «نرسینگ عالی» راه یافت. وی بعد از تکمیل دوره­ ی تحصیلات در بخش نرسینگ عالی، در شفاخانه­ های «ابوعلی­ سینای بلخی»، «مولانا جلال­ الدین بلخی» و «آفتاب» با فعالیت­ های چشمگیر، مصدر خدمت به جامعه گردید.

موصوف بنابر تشویق خانواده، اساتید و متخصصان بخش طب، در امتحان کانکور پوهنتون­ های خصوصی جهت نیل به تحصیلات عالی در بخش طبابت شرکت کرده و با کسب نمره ­ی عالی، شامل رشته­ ی «طب معالجوی» در پوهنتون رهنورد گردید. ایشان، پس از چند سال به کشور پاکستان، سفر نموده و در شفاخانه­ ی «سیتی اینترنشنال هاسپیتال» کویته، نزد متخصصان، به کارهای عملی خود پرداخت. وی پس از گذراندن مدتی در کویته، به شهر کراچی پاکستان سفر کرده و در کنار ارائه­ ی خدمات صحی، به کسب دانش طبابت ادامه داده، همچنین علوم دینی خود را در دارالعلوم «معارج­ العلوم» شهر کراچی پاکستان به اتمام رسانید. ایشان، پس از گذشت چند سال، دوباره به وطن بازگشت و در شهر مزار شریف، در بخش طبابت به خدمت مردم و جامعه­ ی خود مبادرت ورزید.

قابل ذکر است که محترم داکتر عتیق­ الله نبی­ زاده، در طول مدتی که مشغول فراگیری دروس در دوره ­های تعلیمی و تحصیلی خود بود، فعالیت ­های جهادی خویش را نیز در مقابل اشغال امریکا به صورت مخفیانه، با جان و مال خود ادامه داد. موصوف، در نتیجه­ ی تعقیب و پیگیری نیروهای خارجی و استخبارات وقت، تحت تعقیب قرار گرفته و دستگیر شد؛ اما، با پادرمیانی بزرگان اقوام و مردم متدین،‌ از بند رها گردید. ایشان، بعد از مدتی، به صورت آشکار در صف مجاهدین امارت اسلامی به سرکرده­ گی «مفتی محمد نعمان طیب»، «مولوی احمدشاه عبیده»، «شهید قاری محمد رسول رفعت» و «مولوی عبدالسلام انس» شجاعانه در جهاد علیه اشغال امریکا به فعالیت و ایستاده­ گی ادامه داد.

محترم داکتر عتیق ­الله نبی­ زاده، به دلیل فعالیت­ های برجسته­ یی که از خود نشان داده بود، از سوی بزرگان امارت اسلامی افغانستان به عنوان آمر عمومی صحی ولسوالی فیض­ آباد تعیین و معرفی شد. وی به مدت دو سال در این سمت به ارائه­ ی خدمات صحی از جمله، فراهم ­سازی کمک­ های صحی و امکانات برای مجاهدین و مردم رنجدیده­ ی آن ولسوالی پرداخته و از این طریق مصدر خدمت به جامعه گردید.

همچنان ایشان، به دلیل فعالیت­ های گسترده و ارزنده­ یی که از خود نشان داده بود از سوی بزرگان امارت اسلامی، مورد تقدیر و تحسین قرار گرفته و مسؤولیت­ های بیشتری به او واگذار شد. سپس وی به عنوان مسؤول امور صحی ولسوالی­ های آقچه، فیض ­آباد، مردیان، منگجیک، قرقین، خماب و خانقاه منصوب گردیده و خدمات صحی را برای مجاهدین و مردم این ولسوالی­ ها ارائه نمود که در حین انجام وظیفه، از ناحیه­ ی زانو نیز زخمی شد. با وجود این­که جراحت زانوی او به طور کامل التیام نیافته بود، با دعوتی از جانب مسؤولین امارت اسلامی، جهت اشتراک در یک ورکشاپ، رهسپار کشور پاکستان شد. موصوف، پس از ارائه­ ی گزارش از فعالیت­ هایش و در نتیجه­ ی ارزیابی­ یی که توسط مسؤولان امارت اسلامی صورت گرفت، عضویت کمیسیون صحت را در زون شمال غرب به دست آورده و چندین سال در سمت جدید خود به ارائه­ ی خدمات صحی به مجاهدین و مردم پرداخت.

پس از ایجاد اداره­ ی تحصیلات عالی در کشور به مسؤولیت جناب «شیخ عبدالباقی حقانی» و با مشوره­ ی بزرگان و مسؤولان اداره­ ی صحت و اداره­ ی تحصیلات عالی، داکتر عتیق الله نبی ­زاده، به عنوان معاون تحصیلات عالی حلقه­ ی زون شمال غرب، تعیین و معرفی شده، به فعالیت ­های خود در این زمینه، ادامه داد. پس از یک سال، ایشان از سوی محترم شیخ عبدالباقی حقانی، سرپرست پیشین وزارت تحصیلات عالی، به عنوان رئیس تحصیلات عالی حلقه ­ی زون شمال غرب منصوب گردیده و به مدت چهار سال در ولایات مختلف این زون، از جمله­: جوزجان، سرپل، فاریاب، بادغیس و غور، به فعالیت­ های علمی و فرهنگی ادامه داد. در این مدت، کشور عزیزمان افغانستان، توسط مجاهدین و مردم غیورش، به فضل و رحمت خداوند متعال از اشغال خارجی­ ها به سرکرده­ گی امریکای سفاک، آزاد شده و فتح نصیب مردم افغانستان شد.

پس از فتح کامل افغانستان، داکتر عتیق­ الله نبی­ زاده، به عنوان نماینده­ ی خاص وزارت تحصیلات عالی در پوهنتون دولتی و پوهنتون ­های خصوصی ولایت جوزجان، تعیین و معرفی شده و به مدت دو سال در این سمت ایفای وظیفه نمود. سپس به عنوان معاون مالی و اداری پوهنتون جوزجان، تعیین گردیده و هم ­اکنون نیز در این سمت، مشغول خدمت به وطن و مردمش می­باشد.